HIPPSON Egen hästföretagare – en vågad satsning

Många hästmänniskor har en dröm om att få jobba med sin största hobby och att dessutom göra det i ett alldeles eget företag. Men vägen från idé till lönsamhet är långtifrån spikrak. Häng med i miniserien ”Hippsons företagarskola”, där vi belyser svårigheter men också fördelar med att driva eget.

Text: Ida Röök

Det är svårt att hitta tillförlitlig statistik över hur många hästföretagare det finns i landet, då de ofta har flera olika angivna huvudsakliga ämnesord i sin registering av företaget. En liten fingervisning ger dock en enkätundersökning som Jordbruksverket genomfört, ”Hästhållningen i Sverige 2010”. Där kan man utläsa att ungefär en tredjedel av landets hästhållare driver någon form av näringsverksamhet med häst.
Även LRF:s medlemssiffror kan nämnas i sammanhanget, 2011 fanns det 375 näringsverksamheter inom området turism som hade inriktat sig på häst.

Inte bara serviceföretag
Det klassiska man direkt tänker på när man pratar om ”hästföretagare” är kanske tränaren, hovslagaren, inackorderingsstallägaren eller uppfödaren. Ofta får man höra att ett jobb inom hästnäringen är skitigt, tungt och slitigt. Men det är inte alla som startar eget med den fysiska hästkontaken i stallet i fokus.
Något som verkar ha blivit allt mer vanligt är man väljer att producera och sälja hästprodukter av olika slag – i och med att hästmänniskor har blivit mer modemedvetna och ”prylgalna” har den marknaden växt sig stor.

31-åriga Karin Bjärle är en av dem som valt att satsa på just ridsportprodukter, av en ren händelse kom hon att bli egenföretagare för bara ett par år sedan. Genom sitt bolag Perfect Sit of Sweden jobbar hon nu hårt för att nå sina mål. Hippson har tagit hjälp av henne för att reda ut begreppen kring att starta eget.
– Om du frågar dig själv hur mycket du är beredd att satsa och svaret blir ”allt”, då är du redo att starta eget, säger hon.
Det finns mycket att tänka på inför starten av det egna företaget, och massor av hjälp att få från bland andra Skatteverket, Bolagsverket, Jordbruksverket, LRF och Hushållningssällskapet.
– Statligt ägda Almi företagspartner som ställer upp med riskkapital är också en bra stöttepelare, säger Karin.

Mer kapital binds vid produkttillverkning
Det första man måste ha klart för sig när man startar eget är alltså att det kommer att ta mycket tid och kräva en hel del uppoffringar.
– Därför är det klokt att föra en dialog med familjen och med sina vänner innan man startar företaget. Detta för att det inte ska komma som en överraskning hur mycket tid företaget faktiskt tar när man sedan är igång. Sedan måste du ha ett speciellt driv i dig själv för att orka. Det tar mycket kraft, det kostar mycket pengar och det är tufft. Men fantastiskt roligt också, säger Karin.
Som hästföretagare är det förmodligen vanligast att man erbjuder en tjänst av något slag. Men Karins affärsidé bygger på att designa och tillverka ridsportprodukter.
– Det är stor skillnad när det gäller om man erbjuder en tjänst eller en produkt. Tjänsten kostar oftast inte så mycket att erbjuda kunden, medan en produkt är mycket dyr att framställa och att hålla i lager, eftersom den binder ett stort kapital. Tillverkar du saker måste du ha ett helt annat startkapital än om du erbjuder tjänster, säger Karin.
För henne har det kapitalet kommit från olika håll.
– Jag har lånat pengar av släktingar för att komma i gång och har satsat alla mina egna sparade pengar. När det sedan rullar på är det ju också så att du först betalar för produkterna och sedan får tillbaka pengarna när de säljs, vilket betyder att du ligger ute med stora summor i perioder, säger hon.

Kolla över marknaden
Innan du startar företaget är det viktigt att se om det du erbjuder faktiskt efterfrågas, och om du på något sätt kan göra dig mer unik än dina konkurrenter.
– En genomlysning av marknaden är ett måste innan du drar igång. Detta för att se vad som redan finns, vilka dina konkurrenter är och vad de erbjuder – och till vilket pris de erbjuder sina tjänster eller produkter. Antingen är din idé helt ny och unik eller också kan du hålla ett mycket lägre pris än dina konkurrenter. Annars blir det svårt att lyckas sticka ut i mängden och att skapa en affärsplan som håller, säger Karin.
När det gäller just affärsplanen är det många som trycker på hur viktig den är för att företagsstarten ska bli bra.
– Och många som startar eget lägger månader på att formulera en affärsplan. Men jag tycker att affärsplanen är ett levande dokument som ska skrivas om när företaget växer. För mig har det varit viktigare att själv veta vad som är min vision och hur min ”mission” ser ut. Alltså vad jag vill uppnå med mitt företag och hur jag ska uppnå målen. Att hänga upp sig på ett dokument, som en affärsplan är, betyder inte att du kommer att lyckas. Gör den så enkel du kan är mitt råd, säger Karin.

Jobbigt men kul
Hon har själv tagit kontakt med dem som tillverkar hennes produkter. Bara det var en ”djungel” att reda ut, och hon har även varit på plats själv i Indien för att träffa dem som nu tillverkar produkterna.
– Där gäller det att hitta helt rätt, med bra personer som verkligen gör allt för att försöka förstå och göra produkten helt enligt dina anvisningar. Det är så klart också viktigt att själv se på plats att det är en bra fabrik som man använder sig av.
Även om hon flera gånger återkommer till att det här med att driva eget inte är någon dans på rosor, vill hon också framhäva alla positiva sidor med egenföretagandet.
– Det finns så många fördelar och även om man är tillgänglig mer eller mindre dygnet runt, jobbar mycket och sliter sitt hår är det värt det. För det är ju så himla roligt att ha ett eget företag. Att bara jobba för sig själv och inte tjäna pengar för någon annan. Det är nog grunden i allting, att man gör det för sin egen skull och inte arbetar för någon annan än sig själv. Då blir det ju extra roligt när man lyckas, säger hon.

I nästa del av Hippsons företagarskola berättar Karin mer om fallgroparna som finns, när du väl har startat ditt företag.

CHECKLISTA

Det är så klart massor av saker att tänka på när man startar eget. Här kommer en liten checklista, som ger en snabb överblick i vad som krävs.Affärsplan – Skapa en affärsplan där ditt syfte framgår, vad du ska göra och hur dina konkurrenter ser ut.

Registrera och bestäm bolagsform – Beroende på vilken typ av företag (exempelvis enskild firma eller aktiebolag) du väljer att driva ser registreringsprocessen olika ut. Bolagsverket och Skatteverket är vanligen de myndigheter som registrerar nya företag. Hos Bolagsverket skyddar du också det namn som du valt för företaget och hos Skatteverket ansöker du om F-skattesedel. Kolla även så att det finns ett bra domännamn för din hemsida ledigt innan du bestämmer namn på företaget, och invänta att namnet har blivit godkänt innan du tillverkar skyltar, visitkort och så vidare.

Tillstånd – Du kan behöva olika tillstånd beroende på vilken typ av verksamhet du ska starta. Kommunen, länsstyrelsen eller myndigheter som Livsmedelsverket kan vara dit du ska vända dig för att få tillstånden.

Finansiera starten – Du kan få hjälp med startkapital genom banken eller statligt ägda Almi företagspartner.

Skydda din idé – Du kanske vill skydda produkten, namnet eller logotypen till ditt företag? Vänd dig till Patent- och registreringsverket.
Glöm inte att försäkra ditt företag på rätt sätt!

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *