Mmmmm, när man driver företag så har man hela tiden 1000 tankar i huvudet men en av de största är: Varför gör vi detta? Sen ska vi försöka svara utifrån ert perspektiv, hur tänker ni kunder när ni ser oss, om ni gillar det vi producerar men framförallt om det är tydligt varför vi gör det? Vi själva har ju svaret men ibland kan det vara svårt att förmedla allting man vill.

Steve Jobs var en mästare på detta. Han skapade produkter folk inte visste att de behövde men när de kom skapade de ett sådant begär att folk inte kunde leva utan dem. Då har man, utifrån ett businessöga, lyckats – big time! En dator eller en mobiltelefon är inte livsnödvändigt men det känns så, och det är ju känslan som man går på. Jag handlar alltid på känsla. Känns produkten bra, är företaget bra, hur blir jag bemött när jag mejlar dem eller går in i deras affär? Står jag mellan två liknande produkter men från olika varumärken så tar jag alltid det varumärke som jag förknippar mig själv med mest. Så tror jag ni också gör, automatiskt. Vi är alla vandrande varumärken. Vi utstrålar allt genom hur vi klär oss och hur vi för oss: vad vi tycker och tänker, vad vi gillar, hur ”vräkiga” vi är eller hur medvetna vi är.

Om någon ”vis” person, er lärare eller någon annan person som sitter på ett avgörandet på något sätt, frågar dig om du har gjort en marknadsundersökning på produkten du vill starta tillverkning av eller starta igen som företagsidé. Jag har fått frågan alldeles för många gånger och om du har en unik produkt som inte finns ännu, hur sjutton ska folk säga att de gillar eller behöver en produkt de inte vet om finns ännu. Tänk Jobs ovan. Om min idé var att producera rosa, flygande bananer så skulle antagligen 0% i min marknadsundersökning svara att de behöver en rosa flygande banan, därför att det inte vet vad det är och vad de ska ha den till.

Så, om du får frågan och har en ny produkt som inte finns ännu, svara då att du inte omöjligt kan göra en marknadsundersökning på någonting som folk inte vet om. Marknadundersökningar my ass, de är totalt överskattade och ofta något personen tar till när han inte vet vad han mer ska fråga om…

Och kom ihåg: Poeple don´t buy what you do, they buy why you do it. Så skapa med hjärtat och skapa det du själv behöver och berätta varför du gör det. För behöver du det behöver antagligen andra det också.

Gå loss och producera din dröm nu… Jag kommer köpa!

 

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *