ProdukterVardagsliv

Att sno eller inte sno, det är frågan!

Ja, det verkar som att det är mer och mer ”ok” att sno designs från andra företag och utveckla egna produkter som är nästintill en identiskt kopia. Nu är det ganska välkänt att stora företag är duktiga på att hålla koll på marknaden och sedan göra identiska kopior av andra märkens produkter. Visst, man ska ta inspiration och utveckla vidare men var går gränsen?

Vi publicerade för någon vecka sedan ett pannband från vår leverantör som han gjort åt oss och det var nästintill identiskt med GG och deras pannband. Vi kommer aldrig att ta hem ett sådant pannband utan vårt kommer se annorlunda ut och vi skulle aldrig kopiera så, det är inte vår melodi. Vi respekterar att folk jobbar hårt med produktutveckling och att det har kostat mycket tid, pengar och energi att utveckla en ny produkt. Vi önskar att andra företag visa oss samma respekt.

PS har själv blivit drabbad av ett företag som vi skulle samarbeta med och som slutade i lur och kopiering och som nu säljer en produkt som vi har designat. Vi ville inte ge ut produkten för den var inte klar utan behövde mer utveckling. Det andra företaget i fråga tyckte att det var viktigare att produkten kom ut fort så de kunde sälja till julhandeln och vi vägrade. Vi kan inte stå bakom en produkt som inte funkar för ryttare eller för människor i rörelse. Vi kan inte stå bakom en produkt som gör ont när man rör på sig, så det som hända var att hon gav ut vår ”halvfärdiga” produkt och vi jobbade vidare på vår produkt och lanserade den ca 6 månader senare – helt utvecklad för ryttare och som fungerar till 100% för dess ändamål.

Men jag tror att ”karma is a bitch” och förr eller senare kommer det slå tillbaka. Men förstår ni hur det känns att vi har jobbat häcken av oss, suttit och sytt, svurit, testridit, fått nålar i fingrarna, testat på provdockor, testat på barn, testat på vuxna, jobbat tillsammans med en sjukgymnast och lagt ner massor av tid, och sen tar någon annan den, som dessutom är halvfärdig, och säljer som ”sin” produkt. Hur lat och sniken får man vara?

Nu blev det hårt här men det är ingen hemlighet längre och för kunder som påpekar detta är vi öppna och ärliga med hur läget ligger till. Vi möts av förståelse och det värmer massor. Ni är bäst, alla våra underbara, fina kunder och ”följare”. Tack för ni finns och tack för att ni låter oss fortsätta vår dröm att producera produkter som gör ridsporten bättre.

PS-segersta1

Hårt jobba ska ge utdelning – eller hur? 🙂

Share:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *